HOME
terug naar overzicht

Chevrolet Corvette Stingray
Kenteken: AH-75-89  
Bouwjaar: 01-07-1972
Gekocht : 10-08-2004

De aanschaf van deze auto was de reden dat de F100 verkocht werd. Met de aanschaf van de Corvette is de ultime droom uitgekomen. Vanaf dat ik 14 jaar was wilde ik graag een Corvette hebben. We waren toen op vakantie in Amerika. Een kennis van mijn ouders had een Corvette en die moest natuurlijk geshowd worden. Of mijn vader er een stukje in mee wilde rijden. "Nee hoor, bedankt", was het antwoord van mijn vader; hij fluisterde mij toe dat hij het maar een platgeslagen pannekoek vond! Dat een Corvette dé sportwagen van de USA was (en is) wist hij niet. Dat waren dan mijn eerste "Corvette ervaringen". Sindsdien veel gelezen/ verzameld etc, maar een echte.... Zoals met zoveel dingen werd het steeds maar vooruitgeschoven. Altijd waren er andere zaken die een hogere prioriteit hadden en waarvoor geld nodig was. Daarnaast is dit natuurlijk een auto die stalling behoeft, die niet praktisch is, erg duur is etcetc. Al met al redenen genoeg waarom het zolang geduurd heeft. Maar dankzij mijn partner, die meer een houding heeft van "ik leef nu en morgen ben ik misschien wel dood en dan heb ik alleen maar dingen op mijn lijstje staan die ik had willen doen" ben ik nu dan toch de trotse eigenaar van deze Corvette.  De Vette werd op 01-07-1972 op naam gezet en was toen Ontario Orange. Hoeveel eigenaren hij in de USA gehad heeft heb ik niet kunnen achterhalen. Op 24-04-1986 werd hij in Duitsland ingevoerd en werd daar op 13-03-87 voor het eerst op naam gezet. Deze eigenaar heeft hem 14 maanden gehad waarna hij overgeschreven werd op de tweede eigenaar. Deze heeft er net geen jaar in gereden waarna hij verkocht werd aan de derde eigenaar in Duitsland die de auto op 07-06-1989 op zijn naam zette. Hij heeft hem 12 jaar in zijn bezit en helemaal gerestaureerd. Zo is er een nieuwe motor in gezet, de stoelen zijn opnieuw bekleed en hij is overgespoten. Het verhaal was dat de Vette  geel was toen deze eigenaar de auto kocht, en dat hij hem vervolgens Tuxedo black gespoten heeft; een kleur die officieel in 1972 niet geleverd werd. Op 20-04-2001 werd de Vette bij de RDW ter keuring aangeboden door de eerste Nederlandse eigenaar. Deze heeft er in de loop der jaren zeer weinig mee gereden. Ik kocht de auto in september 2004 en toen stond er 6800 mijl op de teller vanaf 1989. Het is een V8 5.7 liter en het verbruik is gemiddeld 1:6. Al na een jaar kreeg ik een ongeluk waarbij de voorkant fors in elkaar zat. Ik reed op de linker baan en haalde een Toyota RAV4 in. Toen ik er naast reed kwam deze auto steeds meer naar links en raakte mij eerst op de neus rechtsvoor waarna ik tegen de vangrail botste. Later bleek dat de Toyota uit moest wijken voor een oude man met een oude mercedes die op het laatste moment besloot de afslag toch maar niet te nemen. Alle schade werd uiteindelijk op hem verhaalt. De Vette werd ter reparatie aangeboden bij Willem de Waal. De gehele voorkant zou worden vervangen en opnieuw gespoten. Ik besloot de rest dan ook maar te schuren en te laten spuiten zodat er geen kleurverschil zou zijn. Al schurend bleek het verhaal over de kleuren te kloppen. Ik kwam na het zwart afgeschuurd te hebben een gele laag tegen en vervolgens oranje. In de loop der tijd heb ik een originele radio erbij gevonden, de originele velgen en een hardtop.

Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette


Chevrolet Corvette



Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette
















Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette


Chevrolet Corvette