HOME
terug naar overzicht

Kenteken: 80-JS-FR
Bouwjaar: 28-02-1992
Gekocht op 25-05-2009 voor 5750 euro
Verkocht op 16-02-2016 voor 5400 euro

Zoals gezegd: op zoek naar een andere auto met meer bagageruimte. Een Chevy Van stond ook al lang op mijn lijst, maar het liefst had ik dan GMC op de grille staan. Verder is het dezelfde auto overigens. De aankoop had nog al wat voeten in aarde. Het liefst wilde ik weer een belastingvrije auto, maar de kwaliteit van het aanbod in dit soort auto's was zo slecht dat ik uiteindelijk toch één van de latere bouwjaren heb gekocht. Dan zit je op zo'n dikke 2000 euro belasting per jaar. Dat kan 500 worden als de auto op camper kenteken staat. Dat stond hij en de garage was ervan overtuigd dat hij aan alle eisen van de belastingsdienst voor dit soort voertuigen voldeed. Ik had mijn twijfels en kreeg daarin helaas gelijk. Het dak moest verhoogd. De garage was zo sportief me een derde van de prijs te berekenen en zo kwamen we op een aankoopbedrag van 6750 euro uit. Daarmee waren de problemen niet over. Op de avond dat ik hem ophaalde bleek hij niet op benzine te rijden en de LPG was op. Dus om 00.30 strandde ik langs de A 28 en heeft de ANWB gezorgd dat ik thuiskwam. Uiteindelijk was ook dat probleem opgelost, maar reed hij als over een wasbord bij een bepaalde snelheid. Om een lang verhaal kort te maken: de versnellingsbak moest gereviseerd worden, ook hiervan wilde de garage de helft voor zijn rekening nemen, de andere 900 euro kwam voor mijn rekening.






Ook de GMC werd wat gepimpt door een sunvisor te monteren (gratis door de garage gespoten) alsmede een pushbar, rainshields en breedtestokken, extra lampen en een oude dashboardklokkenset met meer houtinleg op het dashboard. Bij aanschaf was er een wiellager kapot en dit werd door de garage vervangen. Maar al na 500 kilometer ging ook dat wiellager kapot.  Wederom vernieuwd en vervolgens met de Van op vakantie. Je raadt t al: na 1500 kilometer werderom het wiellager kapot, het leek wel of er stenen in zaten ipv een wiellager. Onderdelen konden niet verkregen worden in Frankrijk en de auto zou door de ANWB teruggebracht worden, wij konden met de trein. Dit kenmerkte wel de tijd dat ik de Van gehad heb. Elk jaar kon ik  mijn vakantiegeld rechtstreeks afdragen aan de garage. Nieuwe gasinstallatie, nieuw aircosysteem, nieuwe kachelradiator, nieuwe achteras, nieuwe velgen etc. Toen uiteindelijk mijn zoon rechtdoor reed over een rotonde, net voor een vrachtwagen langs, omdat de bouten van het stuurhuis afbraken was ik er klaar mee en werd de Van, toch met enige pijn in het hart, verkocht.









lampjes in de sunvisor gemaakt, lampen op de pushbar, custom sidemarkers  en nieuwe velgen


GMC Vandura 2500

GMC Vandura 2500

GMC Vandura 2500

GMC Vandura 2500

GMC Vandura 2500


GMC Vandura 2500

GMC Vandura 2500





Ik heb een oude tellerset gemonteerd, de twee ronde klokken van de oude modellen vond ik mooier dan die rechthoek die er in zat. Alle houtdelen zijn in de loop der tijd bij elkaar gezocht en opnieuw gelakt. Later heb ik zelf van een broodplank nog een houtdeel boven het bakje aan de passagierskant gemaakt.



Lampjes onder de bekerhouders gemonteerd



houten vensterbanken met lampjes gemonteerd......



GMC Vandura 2500

GMC Vandura 2500

GMC Vandura 2500

GMC Vandura 2500


.....als laatste het dashboard zwart gespoten. (zie de broodplank:>))

GMC Vandura 2500

Erg leuke herinneringen aan deze Van, waaronder een trip naar Italië en Frankrijk met de kinderen. We hebben 3500 kilometer gereden en 1500 euro aan brandstof verstookt . We leefden en sliepen 2 weken in de Van, ik in het middenpad, de kinderen op het bed. Wassen deden we in riviertjes, slapen op openbare parkeerplaatsen waar we ook ons potje kookten. Door de supersmalle straatjes van de Italiaanse en Franse dorpjes, waarbij de spiegels ingeklapt moesten worden omdat we er anders niet door pasten en we soms 3 keer moesten steken om een bochtje te kunnen maken.We moesten wel rond 17.00 uur stoppen met rijden om de motor en versnellingsbak voldoende af te laten koelen. Het was 38 graden en op het stuk waar ik sliep bleef de warmte nog uren door de vloerbedekking omhoog komen. Een geweldige herinnering aan een superstoere Van!





Boven: De rotonde waar mijn zoon ineens geen stuur meer had: tussen de verkeersborden door, over de drempel in de middenberm heen, vlak voor een vrachtwagen langs de berm in. Hij had net 2 motorblokken van een Fiat Cinquecento opgehaald die achterin lagen (gelukkig goed vastgesjord!). Onder: Vervolgens is de GMC opgehaald en naar Garage de Smederij in Terwolde gebracht die een custom onderdeel heeft gemaakt en alles weer gerepareerd heeft. Daarna is de GMC verkocht.