Volvo 850 T-5r 2.3 automaat
Kenteken: LS-LZ-97
Bouwjaar 11-07-1995
Gekocht voor 3250 op 11-09-2017
Zoals gezegd stond een T-5r ook al jaren op mijn verlanglijstje. Hij moest Dark Olive Pearl zijn en een automaat hebben. In augustus 2017 stond deze in Antwerpen te koop voor 3500 euro met 380.401 kilometer op de teller. Het was een origineel nederlandse 850, maar sinds anderhalf jaar was hij verhuisd naar België. Daar is er weinig mee gereden, hij deed voornamelijk dienst bij een bedrijf dat aanhangers en auto ambulances verkocht. Als showmodel stond de T-5R dan op een aanhanger op de beurs. Aangekomen lag er een dikke laag stof op de auto en de accu deed helemaal niets meer. Maar vrijwel alles leek te werken, op de stoelverwarming na. Helaas zat er aardig wat roest langs de roofrails, op de achterklep, en de dorpel. De voorbumper was gebroken en de motorkap had veel steenslag. Toch een beetje een afknapper.
Dus 2 weken later teruggegaan met Hendri van Garage de Smederij in Terwolde. Ondanks het feit dat we niet de weg op konden voor een fatsoenlijke proefrit omdat de auto niet meer gekeurd en verzekerd was had Hendri de indruk dat de T-5r technisch goed onderhouden was. Roest, kapotte bumpers, gaatje, stof was een kwestie van spuiten, plakken, lassen en poetsen. Dus de 850 gekocht en gelijk mee op de aanhanger terug naar Nederland. Eerste controle op de brug leek positief, dus maar eens een stukje rijden. Ook dat leek allemaal goed te zijn.
Strip bovenaan de voorruit mist, is vernieuwd
Vervolgens begonnen met de demontage van de bumper, roofrails en andere zaken. Het gaatje werd gelast en vervolgens is hij naar de autospuiter gegaan om de roest weg te werken, de bumper te maken en alles weer mooi DOP te spuiten. Tevens alvast een afspraak bij de RDW gemaakt voor herinvoering.
Als het spuitwerk klaar is kan het opbouwen weer beginnen. Er zijn nieuwe koplampen gemonteerd, de oude waren dof en er zat een pit in. Er werden nieuwe USA knipper-stadslichten gemonteerd en zijwindschermen. De V70 achterlampen werden teruggezet op de Onyx Green en de originele 850 lampen, met oranje knippers, werden op de T-5R gezet. Ook de blokjesgrille en de Pegasus velgen werden van de onyx green afgehaald en op de T-5R gezet. De Titan velgen moesten eerst in de juiste kleur worden gespoten. Onder: terug van de spuiter. Voorbumper gemaakt en gespoten, motorkap gespoten evenals de randen van het dak en de achterklep.
Boven: het begint weer wat te lijken. Onder: 9 oktober 2017 op naar de RDW
Goedgekeurd en nu wachten op de papieren zodat de nummerplaten besteld kunnen worden en hij APK gekeurd kan worden.
nieuwe emblemen
Op 17 oktober kwamen de papieren binnen en kreeg de T-5r zijn oude kenteken weer terug. De nummerborden met opgelegde letters werden besteld en vervolgens de APK: de T-5r was weer street legal voor de Nederlandse wegen. Op de Pegasus velgen werden winterbanden gemonteerd en nadat de Titans in de goede kleur gespoten waren kwamen hier de zomerbanden op.
De variabele ruitenwisserinterval, follow home verlichting en de knipperlicht comfort module werden weer gemonteerd en er kwam een USA fastenseatbelt relais in. Ook de USA tellerbak werd overgezet uit de onyx green (en later toch weer vervangen voor de originele die tot 260 km/h liep in plaats van 240 op de USA teller) . Nieuwe matten met "850 T-5R" er op gestikt maakten het interieur weer wat netter. De aanwezige SC801 radio-cassette had een kapot frontje dus een andere op de sloop gevonden. Uiteraard met de tekst premium sound system zoals dat standaard in de T-5R werd geleverd. Later heb ik er toch een SC805 premium sound radio ingezet omdat deze een cd speler had. Gelijk alle lampjes vervangen van radio, schakelaars en dashboard. De deurvangers in de voorportieren waren kapot, dus die zijn vernieuwd. Tenslotte werd de T-5r gerestyld, gepolished en het interieur gereinigd.
In 2018 werd een poging gedaan de airco weer werkend te krijgen, maar dit bleek lastiger dan verwacht. 1 Dag heeft hij het gedaan, naar later bleek omdat de nieuw geplaatste aircopomp lek was op de naad. Nieuwe geplaatst, maar nog steeds niet met het gewenste reslutaat. De pomp gaast steeds aan en uit, maar koelt niet. wordt vervolgt...
Op Een mooie dag in februari de T-5r gewassen, gepoetst en de eerste fotoshoot gemaakt.
|